×
کاربر مهمان
ورود | عضویت

آموزش تعمیر صفحه نمایش لپ تاپ (صفرتاصد)

نمایشگرهای لپ‌تاپ از جهت تکنولوژی ساخت دارای انواع مختلفی هستند. مانند: LCD ،TFT، LED  و… که به جهت استفاده در دستگاه‌هایی با کاربردهای مختلف از جمله: گیمینگ و تولید محتوا یا اداری قیمت‌گذاری می‌شوند و در صورت آسیب به آنها دستگاه غیرقابل‌استفاده می‌شود و حتماً باید تعمیر یا تعویض شوند. بیشترین علت آسیب به نمایشگر ال‌سی‌دی لپ‌تاپ واردشدن فشار یا ضربه به آن است. مشکلات مربوط به گرافیک، ولتاژ نیز از دیگر مشکلاتی است که ممکن است برای نمایشگر لپ‌تاپ به وجود آید.
در صورت مشاهده هر کدام از موردهای پایین زمان تعویض یا تعمیر نمایشگر ال‌سی‌دی لپ‌تاپ شما فرارسیده است.
۱. ال‌سی‌دی ترک بردارد یا بشکند.
۲. پیکسل سوختگی داشته باشد.
۳. قسمتی از صفحه نمایشگر ال‌سی‌دی لپ‌تاپ شما یا تمام آن تاریک شود.
۴.صفحه دچار پرش شود.
اگر راهی وجود داشته باشد تا حداقل تعدادی از این آسیب‌ها قابل برطرف‌شدن باشد می‌توان با هزینه‌ای بسیار پایین مجدداً سیستم را بدون تعویض مانیتور و فقط با تعمیر مورداستفاده قرار داد تا توجیه منطقی در استفاده از سیستم به وجود آید. این قیمت‌ها برای انجام تعمیر و یا تعویض نمایشگر ال‌سی‌دی لپ‌تاپ از حداقل سیصد هزار تومان تا ده میلیون تومان متغیر است. در اینجا به توضیح تعمیر ال‌سی‌دی با نور بک‌لایت ال‌ای‌دی می‌پردازیم که در سیستم‌های میانی بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد.

اجزای اصلی قابل‌تعویض در نمایشگر ال‌سی‌دی با بک‌لایت ال‌ای‌دی

 ۱.نمایشگر ال‌سی‌دی به علت شکستگی یا پارگی اتصالات فلت به برد نمایش در آن دچار مشکل می‌شود و قابل‌تعویض است. در بعضی از موارد نیز درصورتی‌که صفحه نور داشته؛ اما تصویر نداشته باشد نمایشگر ال‌سی‌دی باید تعویض شود.

۲.پنل نور بک‌لایت که در صورت خرابی نور صفحه‌نمایش قطع می‌شود وبا تاباندن نور به صفحه منوها دیده می‌شوند که با دیده‌شدن منوهای بک‌لایت نیاز به تعویض دارد درصورتی‌که منو دیده نشد و نور هم نبود هر دو مشکل دارند.

گاهی اگر تصویر کلا وجود نداشته باشد با اتصال دستگاه به یک نمایشگر دیگر میتوان از ایراد وارده بهتر مطلع شد.

۳. صفحات میانی جهت فیلتر و شکست پخش نور و رنگ که به‌خودی‌خود خراب نمی‌شوند؛ اما در اثر ضربه یا آب‌خوردگی لک می‌افتند خراب می‌شوند و قابل تعویض هستند ویا قابل تمیزشدن هستند.

چگونه می‌توان پنل ال‌سی‌دی را تعویض کرد

 در ابتدا پیچ‌های مربوط به نمایشگر ال‌سی‌دی را باز می‌کنید.
سپس شروع به جداکردن فلت‌های اتصال ال‌سی‌دی آن می‌کنید.
در این مرحله نوبت به باز کردن پیچ‌های نگه دارنده دستگاه می‌رسد.
سپس ال‌سی‌دی آسیب‌دیده را از دستگاه خارج کنید.
سوکت‌های اتصال را مجدداً متصل کنید.
در اینجا باید دوباره دستگاه را ببندید.

 چه کیفیت‌هایی از پنل‌های ال‌سی‌دی برای تعویض در بازار موجود است

از مهم‌ترین ویژگی‌های صفحه‌نمایش‌های موجود در بازار وضوح تصویر، اندازه، شفافیت و ماتی و براقی است. اگر گیمر هستید و در تلاشید بهترین کیفیت صفحه‌نمایش را تهیه کنید حتماً کیفیت‌های سه‌بعدی را مدنظر قرار دهید تا بیشترین لذت را از زمان‌هایی که برای بازی موردعلاقه‌تان می‌گذارید ببرید.
همه لپ‌تاپ‌ها نمایشگرهای کریستالی مایع یعنی همان LCD اند. منبع نور در نمایشگرهای لپ‌تاپ متفاوت است. LED و CCFL دو منبع نورند که در برندهای مختلف وجود دارند.
از نظر وضوح تصویر نمایشگرهای لپ‌تاپ HD،  FULLDH،  QHD،  4K اند.

آیا همه پنل‌های ال‌سی‌دی نیاز به تعمیر دارند

 خیر،در بعضی مواقع مشکل از فلت و یا سوکت است.گاهی هم مشکلات مرتبط با مدار مربوطه است. برای عیب‌یابی صحیح نیاز است همه موارد ذکر شده کامل چک شود و سپس برای انجام تعویض یا تعمیر نمایشگرهای ال‌سی‌دی لپ‌تاپ اقدام کرد.باتوجه‌به افزایش روز افروزن قیمت لپ‌تاپ‌ها به طبع هزینه‌های قطعات جانبی آن‌ها نیز افزایش می‌یابند. پس سعی کنید از دستگاه خود مخصوصاً نمایشگرهای ال‌سی‌دی لپ تاپ خود مراقبت کنید. آن را داخل کیف‌هایی دارای ضربه‌گیر قرار دهید.با الکل و سایر مواد شوینده نمایشگر ال سی آن را تمییز نکنید.


کلام آخر

تمامی موارد یاد شده در بالا برای انجام تعویض یا تعمیر نمایشگر ال سی دی لپ تاپ با توجه به تجربیات کاربردی توضیح داده شده و روش‌های استاندارد ممکن است به‌صورت فراگیر وجود نداشته باشد و روش‌های مختلف تعمیر ممکن است در مدل‌های دیگر نوع TFT و یا LED متفاوت باشد؛ بنابراین تمرین و تکرار و کسب تجربیات جدید مهارت ما را بالا می‌برد.

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی