×
کاربر مهمان
ورود | عضویت

آموزش تعمیر مادربرد لپ تاپ و کامپیوتر

آموزش تعمیر مادربرد لپ تاپ و کامپیوتر

امروزه کامپیوتر و لپ تاپ‌ها از کاربردی‌ترین لوازم حال حاضر برای افراد عادی و شرکت‌ها محسوب می‌شوند و به دلیل استفاده مکرر از آنها دچار خرابی‌های متفاوتی شده در خیلی زمان‌ها مشکلات آنها به راحتی قابل رفع نیست.
ممکن است در اکثر شرایط شما با تعویض یک قطعه مشکل خود را برطرف کنید؛ اما زمان‌هایی می‌رسد که مشکل شما به مادربرد لپ تاپ و کامپیوتر ختم می شود.
در این زمان نیاز است تا تعمیراتی سطح بالا را برای کامپیوتر و لپ تاپ انجام دهید. باید بدانید که کار در این سطح نیاز به تجربه و دقت بسیار زیادی است و به راحتی قابل انجام نیست؛ چون باید از علم الکترونیک آشنایی داشته و ساختار مادربرد لپ‌تاپ و کامپیوتر را بشناسید.
در بعضی زمان‌ها نیز نیاز است تا به سراغ نقشه بروید و از آنها برای شناسایی خرابی در مادربرد لپ تاپ و کامپیوتر استفاده کنید.
از آنجایی که خرابی مادربردهای لپ‌تاپ و کامپیوتر شامل خیلی مشکلات می‌شود و به بخش‌های مختلفی مرتبط خواهد شد ما قصد داریم تا یکی از رایج‌ترین مشکلات را که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد مورد بررسی قرار دهیم.
باید بدانید که خرابی سوکت‌ها در مادربرد لپ تاپ و کامپیوتر از رایج‌ترین نوع خرابی محسوب می‌شود و دلیل آن نیز استفاده مکرر کاربر از آنهاست.
از آنجایی که بعضی از آنها بر روی برد قرار گرفته و تعویض آنها به مراتب سخت‌تر است، ما قصد داریم تا یکی از این سوکت‌ها را یعنی پورت hdmi در مینبورد لپ‌تاپ را مورد بررسی قرار دهیم.
در ادامه با ما همراه باشید تا از ساختار کلی پورت HDMI، خرابی‌های آن و همچنین نحوه رفع آنها آگاه شویم.

تعویض پورت HDMI در مین برد لپ تاپ

یکی از پورتهای استاندارد در لپتاپ برای انتقال صدا وتصویر پورت HDMI است که نام کامل ان HIGH DEFINITION  MULTIMEDIA INTERNET است وامکان همزمان انتقال صدا، تصویر وپهنای باند زیاد، همچنین ارسال تصویر وصدا با وضوح بالا وامکان ارسال مشخصات صدا و تصویر بدون فشرده سازی از ویژگی های این پورت است. از ان در کنسولهای بازی، دوربین های فیلم برداری و دی وی دی پلیر و…میتوان استفاده نمود.HDMI در لپ تاپ نسبت به سایر ورودی ها نظیر درگاه آنالوگ کیفیت صدا و تصویر بالاتری دارد.در واقع هر کابل HDMI کاری معادل با فعایت سه کابل Component video  و شش کابل صدای آنالوگ انجام میدهد.رابط استاندارد این پورت کابل HDMI است که در متراژهای 1و1.5متری وجود دارد. بستگی به کاربرد استفاده طول آن به 40 متر هم میرسد. زمانی که متراژ های بالا مورد استفاده قرار میگیرد به دستگاه های تقویت سیگنال احتیاج است.
سرعت تبادل اطلا عات این پورت به 10 گیگ در ثانیه میرسد.با توجه به جدیدتر بودن HDMI امروزه در دستگاه های جدید جایگزین VGA شده است که وضوح تصویر بالاتری دارد. چون از انتقال داده های تصویری بیشتری تحت پهنای بزرگ تری پشتیبانی میکند.

حداکثر رزولوشن 2160*3840  که همان 4K  است. البنه در پورت های HDMI جدیدتر میتوانند تا 10K را با سرعت 120 فریم در ثانیه را انتقال دهد.
در صورت استفاده از HDMI کابل های کمتری استفاده میشود. زیرا صدا و تصویر روی یک کابل مشترک است.
همچنین برای کاهش سرقت های ویدیویی میتوان از پروتکل های رمز گذاری شده استفاده کرد.

سایز پورتHDMI

سایز A   دارای19پین است ودرسه استانداردEDTVوHDTVوSDTVاستفاده میشود و پرکاربرد ترین است.
سایز B دارای29پیناست وتاکنون استفاده نشده است.
سایز C دارای19پین ومینی نام دارد و در ابزارهای قابل حمل بکار میرود وبرایHDMI 1.3تعریف شده است.
سایز D دارای 19پین بوده وکوچکترین سایز است وبه ان میکرو گفته میشود.


 

اشکالات رایج پورت HDMI

-عدم نمایش صدا وتصویر در خروجی پورت یا دستگاه نمایش خروجی تصویر
-عدم اتصال کابلHDMIبه پورت بعلت خرابی پورت
-اشکال در نمایش تصویر دستگاه خروجی تصویر

تعویض پورتHDMI

خرابی هایHDMI  اگر قابل تعمیر نباشند مانند شکستگی پورت، نیاز به تعویض قطعه متناسب با نمونه اصلی است. و در صورتیکه این اشکال مشخص شد در درجه اول باید اتصالات مربوط به ورودی بررسی شود از نصب و عملکرد درایور گرافیک و یا صفحه نمایش مطمین شد. اگر مشکل بوجود آمده از این بخش ها نبود باید دستگاه باز شود  وبازدید شود و در ابتدا قطعه سوکت HDMIخریداری شود سپس  به پایه پورت خراب قلع اضافه شود.
گاهی هم ممکن است در کیفیت های تصویر رنگ های مشکی کم رنگ دیده شوند. در این حالت مشکل ارتباطی به HDMI ندارد. مشکل تبدیل دیتا به رنگ است که وظیفه کارت گرافیک دستگاه است.

مرحله بعدی استفاده از دستگاه هیتر برای جدا کردن پورتHDMIاز برد است.

در تصویر زیر سوک تاز برد جدا شده است اما ممکن است بعضی از پایه ها از برد کنده شده باشند.

در مرحله بعد پایه سازی توسط سیم کشی انجام میشودچون تعدادی از پایه های تراکینگ برد کنده شده اند که استفاده نادرست از سوکت باعث این اشکال میشود.

در تصویر زیر پایه های سوکت توسط هویه لحیم کاری میشوند.

در انتها تمیزکاری انجام شده وسپس تست انجام میشود.

کلام آخر

قبل از خرید مادربرد دقت کنید بر اساس فعالیت خود و همچنین کاربردی که برای شما دارد بردی را انتخاب کنید که پورت های لازم را در اختیار شما قرار دهد.
برنامه نویسان که همزمان از چند مانیتور استفاده میکنند باید مادر بردی را انتخاب کنند که حداقل 2 پورت HDMI داشته باشد.
مراحل تعمیرات سخت افزاری روی مین بردهای الکترونیکی نیاز به تمرینات مداوم ودریافت اموزشهای صحیح میباشد در صورتیکه مارا دنبال میکنید مطالب مارا به دوستانتان نیز معرفی و توصیه کنید تا از روشهای اموزشی صحیح استفاده کنند.

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی